Ik zou persoonlijk de bougies nog niet vervangen; het enige risico
zou kunnen zijn dat de bougies vast komen te zitten in de koppen, maar als je de auto niet in een zwaar zoutrijke omgeving hebt gebruikt of iets dergelijks, zit je waarschijnlijk goed. Geen enkele redelijke dealer zal garanties ongeldig maken voor bougies die te lang meegaan, tenzij de bougies een specifiek probleem veroorzaken en ik weet niet wat dat zou kunnen zijn.
Als je geen verlengde garantie hebt, ben je sowieso na 5 jaar klaar met de garantie. Een gedachte is dat als je mogelijk lekkende bougiekokerbuizen of kleppendekselpakkingen hebt, een bougiewissel deze duidelijk zal maken en je mogelijk een garantie-vervanging van de buizen of pakkingen krijgt.
Mijn '09 Foz had wel lekkende oliebussen en de dealer plaatste nieuwe oliekeerringen en gaf me ook een paar nieuwe bougiekabels, toen ik de bougies liet vervangen. Maar de bougies zaten ook aan de kilometerlimiet.
De meeste fabrikanten hebben bougiewisselintervallen van 100.000 of 105.000 mijl en 7 jaar of zo. Je huidige bougies tot 7 of 8 jaar gebruiken, kan een redelijk compromis zijn.
Voor je vermaak voeg ik een foto toe van enkele bougies die een man op het oude Ford truck forum tot 429.000 mijl in een commerciële bestelwagen heeft gebruikt. Hij zei dat hij nog steeds oké liep.
View attachment 604495