Subaru Forester Owners Forum banner
  • The "Garage" feature is for images of YOUR VEHICLE/S only - no blanks or other unrelated images please, thanks

Donut reserve of reservewiel van volledige grootte: wat is beter voor AWD? (Samengevoegd)

12K views 56 replies 29 participants last post by  isaac004  
#1 ·
Vehicle Details:
2010 Premium Forester
Mijn 2010 Forester Premium werd geleverd met een reservewiel ter grootte van een donut. Ik heb gehoord dat het niet goed is om met een reservewiel AWD te rijden. Dus kocht ik een OEM-velg van volledige grootte met een Cooper-band van Craigslist die ik als mijn "reservewiel" gebruik. De Cooper (reservewiel) heeft 7/32" profiel. De banden op het voertuig zijn nieuwere BF Goodrich Advantage Control met nieuwer profiel (9 of 10/32")

Ik wissel het reservewiel niet, omdat het een ander merk is dan wat er is geïnstalleerd. Ik heb echter gehoord dat het niet goed is om te rijden op een band die - hoewel dezelfde maat - een ander profiel en diepte heeft. Dus wat is erger voor de AWD? Rijden op een klein donut-reservewiel of een reservewiel van volledige grootte (andere band/profiel)?

Trouwens... de meeste ritten zouden zijn om naar de garage te gaan... meestal voor 1-3 dagen.

#3 ·
Natuurlijk geven we de voorkeur aan hetzelfde profiel en ontwerp voor dagelijks gebruik, zodat alle 4 de banden dezelfde tractie hebben. Maar elke band van normale grootte zal dichterbij liggen dan de donut.

#4 ·
+1 voor @YoGeorge

Ik heb een weinig bekende Subaru-optie overwogen voor onze twee Foresters: een 'middenweg'-wiel en band die kan worden gekocht voor SJ- en SK-modellen. Het gebruikt een iets smaller 17" wiel en een "ECHTE" band in 185 of 195 breedte. Het past in de wielkast en met kleine aanpassingen aan het verdeelde opslagschuim past de kofferbakvloer zoals met de ruimtebespaarder.

Voordeel? Je bent niet beperkt tot ongeveer 50 mijl aan beschikbare profieldiepte en de diameter is een 'tussenmaat', dus minder belastend voor het AWD-systeem. Dit is belangrijk voor ons, aangezien er beperkte diensten en mobiele dekking zijn voor ons kind dat door de Adirondacks rijdt (130 mijl).

• Like
Reactions: markoconnell
Save
#5 ·
Addendum: Ik reed met een 1" oversized (215/70x16") oversized band op mijn '09 Forester toen hij bijna nieuw was. Het was een stick dus geen AWD-zekering.

Ik kreeg een lekke band op de snelweg (jak) en moest ongeveer 30 mijl rijden tijdens extreem warm weer met de donut, die achterop ging. Mijn zoon rijdt nog steeds met de auto met 200k mijl, en geen duidelijke schade aan het AWD-systeem.

#31 ·
Umm, You do know that Donut tires are only Recommended for speeds under 55 and NO distances greater than 50 Miles!!

Your Dad or Granddad was supposed to teach you that!!!
Totaal onrealistisch. Subaru's zouden allemaal met reservebanden van volledige grootte moeten worden geleverd. Deze donut-onzin gaat vooral over het spelen van spelletjes met gewichts- en kilometerstanden.

#7 ·
De enige dingen die een donut reserve beter doet dan een volledige band zijn minder ruimte innemen en gewicht besparen.
Donut reserves zijn bedoeld om u in staat te stellen naar de bandenwinkel te rijden om de slechte band te repareren of te vervangen - bij voorkeur 50 mijl of minder in goede omstandigheden.

Systemen voor vierwielaandrijving, tractiecontrole, enz. verwachten dat alle banden erg op elkaar lijken. De donut zal niet hetzelfde zijn, wat niet ideaal is - maar zou geen groot probleem moeten zijn voor de korte afstand die van de donut wordt verwacht.

#8 ·
@Fibber2, wees voorzichtig met die uitspraak over de aankoop van SJ- en SK-wielen. De twee generaties SJ en SK hebben verschillende steekcirkeldiameters (100 mm versus 114 mm geloof ik), dus een wiel dat voor een SJ is gekocht, past absoluut NIET op een SK, of vice versa. Misschien weet je dat, maar anderen die je uitspraak lezen, zouden de verkeerde indruk kunnen krijgen.

#12 ·
@Fibber2 , wees voorzichtig met die uitspraak over de aankoop van SJ- en SK-wielen. De twee generaties SJ en SK hebben verschillende steekcirkeldiameters (100 mm versus 114 mm, geloof ik), dus een wiel dat voor een SJ is gekocht, past absoluut NIET op een SK, of vice versa. Misschien weet je dat, maar anderen die je verklaring lezen, zouden een verkeerd idee kunnen krijgen.
Voor het geval je het niet weet, Subaru vermeldt wel onderdeelnummers (JA, VERSCHILLENDE NUMMERS) voor 17 x 6" zwarte stalen wielen die bedoeld zijn voor gebruik als reserveband voor zowel de SJ (2014-2018) Forester met 5 x 100 nokken als voor de SK (2019-2024) Forester met 5 x 114,3 nokken. Banden die op beide velgen passen, zijn 185/65-17. Het is nog steeds kleiner dan de standaardomtrek, maar beter dan de ruimtebesparende reserveband (145/80-17).

Het staat zelfs in de handleiding!
Image

Ik heb hier eerder details geplaatst: https://www.subaruforester.org/thre...4-largest-full-size-spare-that-fits-in-donut-spot-sj.852403/page-2#post-7900824

Sorry als mijn korte verklaring in Post #4 hierboven verwarring heeft veroorzaakt.

Save
#9 ·
Enkele feiten en gegevens voor de discussie: de meer dan half versleten all-season banden van OEM-maat 225/55-18 op OEM-velgen die vandaag in mijn kelder staan, hebben een roldiameter van ongeveer 27,5 inch. De nooit gebruikte OEM T145/80-17 donut reserveband in mijn reservewielbak heeft vandaag een roldiameter van ongeveer 26 inch. Subaru moet dus bij ontwikkelingstests hebben vastgesteld dat het OK is om 50 mijl en 50 mph of langzamer te rijden met een verschil in banddiameter van 1,5 inch of iets meer (rekening houdend met het feit dat zowel reservebanden als gewone banden nieuw zijn). Het is dus duidelijk dat het niet zo erg is om rond te rijden met een verschil in banddiameter dat kleiner is dan dat. Maar onmogelijk om op basis van dat feit alleen een bepaalde diameterverschil goed te keuren voor onbeperkte snelheden en afstanden. Het is een aparte vraag, en ik denk belangrijk, dat de tractie en de snelheidscapaciteit van een donut reserveband heel anders is dan die van banden met volledige maat en snelheidsclassificatie, dus ik zal in een noodgeval nooit meer dan minimale afstanden rijden met een donut reserveband. Het is mijn persoonlijke bedoeling om mijn 4 wegbanden ongeveer jaarlijks te roteren en op elkaar af te stemmen. Ik heb nog nooit een reserveband van volledige grootte en volledige snelheid gepland of gebruikt op een lange reis, maar ik vermoed dat als ik er een in de juiste maat (bijv. OEM 225/55-18) zou hebben, ik deze zou gebruiken als reserveband wanneer dat nodig is na een lekke band, voor de snelheden en afstanden die nodig zijn om van vakantie thuis te komen, maar hem dan weer uit mijn rotatie zou halen als de dingen thuis weer normaal zijn.

#10 ·
De keuze tegenwoordig is een donut (ruimtebesparend reservewiel) of GEEN reservewiel. Mijn '16 Grand Caravan heeft de optionele extra reserveband.

Je auto ontploft niet als je de ruimtebespaarder een dag of twee gebruikt, een of twee keer tijdens de levensduur van de auto. De reserveband is een "just in case" maatregel, niet iets dat er echt veel toe doet.

Een relevante anekdote: de achterneef van mijn vrouw, die is overleden, was betrokken bij autoreclame bij GM en andere autobedrijven. (Ik denk dat hij bij Campbell Ewald zat.) Hij nam een jaar deel aan de One Lap Across America, wat meer dan 3000 mijl was. Hij en een vriend reden in een soort onopvallende sedan MET EEN RUIMTEBESPARENDE DONUT RESERVEBAND VOOR DE HELE AFSTAND. Geen snelheidslimieten. Ik denk dat ze wat promotionele $$$ kregen van Uniroyal of zoiets.

Mijn zoon was een wielrenner toen hij jonger was en stond erom bekend dat hij 2-baans bergweggetjes afdaalde met 65 mph, zonder vangrails, op 1" brede banden. Ik zou dit niemand aanraden, behalve een ervaren wielrenner.

Ik ben op zoek naar hybrides voor mijn volgende dagelijkse auto en ben boos dat Honda geen reserveband op de CR-V achterlaat. Ik neem elke dag een donut boven niets.

Save
#14 ·
Als je de andere thread volgt, kun je die banden rechtstreeks van Subaru kopen. En er is een onafhankelijke bron.

Save
#18 ·
Er is nog steeds een bron voor een 'echte' band in die maat: Cosmo RC-17 185/65R17 88H I0067212 En voor $50 plus verzendkosten is het een koopje. De beschrijving zegt Passenger Car Radial.

Een probleem is de snelheidsindex van 88H.... 1230 lbs. Het is nauwelijks voldoende voor de GVWR van 4891 lbs, het beste achterin met minder dan maximaal asgewicht.

Maar zelfs de 'reserveband' die Subaru verkoopt en die ik hierboven heb geplaatst, is slechts 90M. Maar een M-band is geschikt voor maximaal 80 mph, dus is het een ECHTE band of nog steeds een RESERVEband met BEPERKTE service????

Hier is nog een band van Subaru. Deze is 90S, dus misschien een band met volledige profieldiepte? 28121FL140 Originele Subaru Band 185/65R17 Xv

Save
#23 ·
Deze is 90S,
Er staat wel dat het een garantie van 12.000 mijl heeft in de kleine lettertjes

Echt Subaru-onderdeel 28121FL140, de juiste keuze
Uw voertuig verdient alleen originele OEM Subaru-onderdelen en -accessoires. Om de betrouwbaarheid te garanderen, koopt u Subaru-onderdeel # 28121FL140 Band 185/65R17 Xv. Onze Subaru-onderdelen en -accessoires worden rechtstreeks verzonden door geautoriseerde Subaru-dealers die strategisch overal in de VS zijn gevestigd en worden ondersteund door de garantie van de fabrikant van 12 maanden en 12.000 mijl.

Ik vraag me af of ze dat daadwerkelijk zouden waarmaken.

Het heeft ook niet "Reserve" in de beschrijving zoals de andere.

Save
#21 ·
Voor IEDEREEN die een donut over heeft!!! KRIJG ALSJEBLIEFT een exemplaar van volledige grootte. De ENIGE reden waarom de donut-reservebanden überhaupt bestaan, is omdat de fabrikanten ze gebruikten om geld aan je te verdienen!!! $50 Donut VS $115 Korte rekentijd 115-50=65!! Ze verdienen $50 aan je en laten je in een KUTsituatie achter, waar je hopelijk niet ver hoeft te gaan als je die donut NODIG hebt!! P.S. Het leven gaat niet over het vermijden van blauwe plekken, maar over het verzamelen van littekens om te bewijzen dat je BENT VERSCHENEN!!!

#25 ·
Ik heb het altijd beschouwd als een keuze tussen 5-wielrotatie of een verplichting om rechtstreeks met de donut naar de garage te rijden. Als ik realistisch gezien verder van de bewoonde wereld verwijderd zou zijn dan de donut me kan dragen, of de auto zou gebruiken voor lange, tijdskritische ritten, zou ik mezelf uitrusten met 5 identieke wielen en banden. Maar dat doe ik niet, dus doe ik het niet. De donut doet wat ik nodig heb (wat tot nu toe in 9,5 jaar met mijn Forester niets is; nog nooit een lekke band gehad).

#36 ·
Wat is er met de limiet van 50 mijl? Is dat het maximum om oververhitting van de voorste/achterste koppeling te voorkomen? Zou ik 50 kunnen rijden, een uur wachten en nog eens 50 rijden?
Ik geloof dat het ware antwoord een mix is van al het bovenstaande. Nou ja, misschien minus de Complottheorie - De overheid heeft het gedaan antwoord.....

Op de tweede plaats na Audi, hebben verschillende mechanische analyses door de jaren heen aangetoond dat het Subaru AWD-systeem een van de strakste in de industrie is. Het systeem probeert hard om wielslip te bepalen en te onderdrukken.

Jaren geleden hadden veel modellen limited slip achter differentiëlen samen met de "Duty C" solenoïde in de centrale diff om de koppelverdeling naar achteren in evenwicht te brengen. Tegenwoordig is de LSD vervangen door wielsensoren en remwerking om koppel te forceren. VDC vermindert ook met geweld het vermogen als slip overmatig wordt.

Netto is dat als één wiel (het reservewiel) veel kleiner is en meer per mijl draait, het systeem kan proberen dat te egaliseren. Dat is zwaar voor het systeem.

Subaru adviseert nog steeds in Service Bulletins om te controleren op bandenuniformiteit voordat reparaties worden geprobeerd in het geval van wielhop, vastlopen, slijtage van de centrale koppeling, enz., aangezien zelfs kleine verschillen in wielrotatie blijkbaar in de loop der tijd optellen tot systeemschade.

Gebruik de reserveband als je moet. Wetende dat je het systeem vraagt om harder te werken (grenzend aan misbruik...) zou voldoende moeten zijn om te voorkomen dat je het overdoet.

Save
#30 ·
Als je bedenkt dat een auto ongeveer 60% van de kilometers aflegt die hij rijdt, is het belachelijk om te denken dat Subaru zijn transmissie-apparatuur ontwerpt om honderdduizenden kilometers mee te gaan, met een goede marge van 20%, en je zorgen te maken over banden met een afwijkende maat binnen redelijke grenzen is belachelijk. Als je met topsnelheid en temperaturen in Baja rijdt, kan er reden tot bezorgdheid zijn.

#33 ·
@HarryP Ik ben er vrij zeker van dat de limiet van 50 mijl gebaseerd is op het feit dat de noodhandling, de remweg op nat en droog wegdek, de stabiliteit bij paniekstops, enz. enz. van een auto met een reservewiel aanzienlijk slechter zijn dan die van een nieuwe, origineel uitgeruste auto. Zeggen "maximaal 50 mijl" vertaalt zich in "dit is geen goed idee als je het niet hoeft te doen".

You have insufficient privileges to reply here.